Opis zakładu

Nazwa Zakładu Metodyki Szkolnej Kultury Fizycznej wynika ze współczesnych uwarunkowań szkolnego wychowania fizycznego oraz zadań dydaktycznych i naukowych, jakie Zakład realizuje.

Pierwszym nauczycielem prowadzącym zajęcia z metodyki wychowania fizycznego i nadzorującym praktyki pedagogiczne w SWF w roku akademickim 1949/1952 był Iser Wegner. W 1953 r. w wyniku zmiany struktury Uczelni powstała m.in. Katedra Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego, której kierownikiem został dr Jan Konopnicki. W skład Katedry wchodził Zakład Metodyki Wychowania Fizycznego. Rok 1962 przyniósł kolejną zmianę. Powołano Katedrę Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego, w której skład wszedł Zakład Metodyki Wychowania Fizycznego (kier. doc. Zbigniew Skrocki). Następna znacząca zmiana struktury organizacyjnej miała miejsce w 1971 r. Powołane zostały instytuty. Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego wszedł w skład Instytutu Szkolnego Wychowania Fizycznego (kier. prof. Skrocki, do 1972 r.). Od roku 1972 Zakładem kierował doc. Bolesław Słupik. W 1982 r. powstała Katedra Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego, która w 1990 r. ponownie stała się Zakładem.

W 1991 r. kierownikiem Zakładu Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego i Praktyk Pedagogicznych został dr, a obecnie prof. Tadeusz Koszczyc. Funkcję tę pełnił do roku 1993, kiedy to utworzono Katedrę Dydaktyki Wychowania Fizycznego.

W latach 1993–1994 na stanowisku kierownika Zakładu Metodyki Szkolnego Wychowania Fizycznego był wakat. W latach 1995–2002 kierownikiem Zakładu, a później Zespołu Metodyki Szkolnego Wychowania Fizycznego został dr Marek Lewandowski. W latach 2002–2007 funkcję kierownika Zespołu Metodyki Szkolnego Wychowania Fizycznego powierzono dr. Wojciechowi Starościakowi. W latach 2008–2016 rolę tę przejęła dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, prof. AWF. Od 2016 r. kierownikiem Zakładu jest dr hab. Marta Wieczorek, prof AWF.

Zakład Metodyki Szkolnej Kultury Fizycznej od zawsze zajmował się przygotowaniem studentów do zawodu nauczyciela wf. Jego nieodłącznym elementem były i są praktyki pedagogiczne realizowane w szkołach. W latach 1972–2003 praktykami zajmowała się mgr Urszula Adamczyk. Jej kontynuatorką jest od roku 2009 mgr Dorota Łasicka.

Problemy badawcze podejmowane przez pracowników Zakładu dotyczyły m.in. postaw uczniów wobec kultury fizycznej, transferu w procesie uczenia się, form spędzania czasu wolnego, lateralizacji funkcjonalnej i dynamicznej, uczenia się i nauczania czynności ruchowych, aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, rozwijania kompetencji zawodowych studentów. Zwieńczeniem działań naukowych były liczne publikacje, prace doktorskie oraz kilka prac habilitacyjnych.

W latach 1996–2006 ówczesny kierownik Zakładu dr Marek Lewandowski podjął trud organizacji konferencji metodyczno-naukowych, które w kolejnych edycjach zmieniły formułę na konferencje naukowe. Owocem każdej konferencji była publikacja (Wielostronna aktywizacja uczniów na lekcji wychowania fizycznego w młodszym wieku szkolnym, 1996; Wychowanie fizyczne w klasach początkowych, 1998; Kształcenie i wychowanie w zreformowanej szkole, 2000, 2002, 2004, 2006).

W latach 1993–2011 pracownicy Zakładu brali czynny udział w organizacji cyklicznych międzynarodowych konferencji naukowych„Dydaktyka Wychowania Fizycznego”, a w latach 2003–2009 w organizacji corocznych Tatrzańskich Seminariów Naukowych, którym przewodniczył prof. Kazimierz Denek. Od 2010 do 2015 r. realizowali projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej „Nowa jakość praktyk pedagogicznych” (budżet projektu 3 121 329,76 zł) i „Nowa jakość praktyk pedagogicznych II” (budżet projektu 1 992 177,88 zł), a w 2017 r. projekt „Uniwersytet młodych i aktywnych – innowacyjne moduły zajęć z dziedziny nauk o kulturze fizycznej” finansowany w ramach programu „Uniwersytet Młodego Odkrywcy”. W latach 2016–2019 brali udział w projekcie „Aktywna Platforma Informacyjna e-scienceplus.pl”.

Do sukcesów dydaktycznych pracowników Zakładu należy zaliczyć niewątpliwie udział studentów Uczelni w Ogólnopolskim Konkursie im. Eugeniusza Piaseckiego „Lekcja wychowania fizycznego realizująca podstawę programową z wykorzystaniem atrakcyjnych form aktywności fizycznej”.

Opracowanie: dr hab. Marta Wieczorek , prof. AWF Wrocław

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zapisywane żadne informacje. Polityka prywatności

Scroll to Top